Андрій ЄЛІСЄЄВ: “Керівник компанії має знати реальний стан підприєства”

Галузь:

Нашим гостем є фінансовий директор, аудитор АФ «Контракти-Аудит», кандидат економічних наук Андрій ЄЛІСЄЄВ. Розмовляємо про ринок аудиторських послуг, переваги перевірок для бізнесу та про навчання.
Пане Андрію, чим сьогодні регулюється аудиторська діяльність?
З 01 січня 2018 року суттєво змінилося регулювання аудиту в Україні з набуттям чинності ЗУ «Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність» (№ 2258 від 21.12.2017 р.). Тепер ми (аудитори) не є повною мірою незалежними і сьогодні не лише ринкові відносини регулюють нашу діяльність.
Якщо відверто, то мені дуже не подобається те, куди рухається ринок аудиторських послуг. По суті, аудитори тепер контролюються Мінфіном самостійно та через Аудиторську палату України. Кожен аудитор є членом Аудиторської палати. Мінфін перевіряє контроль якості аудиторських послуг суб’єктів аудиту.
Аудит для держави має істотні переваги порівняно з іншими формами фінансово-господарського контролю, зокрема вона (держава):
  • за це нам не платить і заощаджує на утриманні свого контрольно-ревізійного апарату, водночас успішно досягає певного професійного контролю над суб’єктами господарювання; 
  • отримує додаткові надходження несплачених податків суб’єктами підприємницької діяльності, виявлених нами при перевірках.
А які ще моменти аудиту потребують вирішення, врегулювання?
Великою проблемою є перевірка якості аудиторських послуг. Аудитори керуються Міжнародними стандартами аудиту (МСА). Це дві величезних книжки плюс одна маленька (посміхається). МСА для кожного аудитора це як закон Мойсея для юдея та християнина. Але так само як і Закон Мойсея ніхто, крім Ісуса Христа, виконати не зміг, так і навряд чи є якийсь аудитор, який зможе повністю дотриматися цих МСА. І не має значення, ти перевіряєш велику компанію або малу: усі твої дії та процедури повинні бути задокументовані відповідно до МСА.
А знаєте що написано у ст. 42 в Законі України «Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність»? Порушення міжнародних стандартів аудиту (МСА), які, як я казав, у повному обсязі виконати неможливо, є підставою для притягнення до професійної відповідальності. В якій мірі порушення? Як це буде визначатися? За якими критеріями?
А визначається це по-суті професійним судженням(!) перевіряючих твій контроль якості і їхнього розуміння норм МСА.
Щоб виконувати хоча б більшу частину цих МСА, потрібні чіткі зрозумілі методичні рекомендації щодо їх виконання та документування, аудитори повинні мати доступ до відповідного програмного забезпечення, яке спочатку доводиться до відома усіх аудиторів, а потім контролюється виконання дотримання рекомендацій. Зараз кожен “ліпить” те, що може, виходячи із свого розуміння Міжнародних Стандартів Аудиту (МСА).
Тому сьогодні склалися усі умови до переділу ринку аудиторських послуг. Аудит вступив у фазу рейдерства на користь великої четвірки або своїх наближених.
Мені дуже шкода, що, віддавши цій професії понад 26 років і робивши усе можливе для її популяризації, напрацювання бездоганної репутації, тебе можуть просто звинуватити у неналежному виконанні своїх обов’язків та усунути з ринку обов’язкового аудиту. Тут як у байці Івана Крилова: «Ти винен тим уже, що захотів я їсти».
Крім цього, аудитори є суб’єктами первинного фінмоніторингу і чинне законодавство у цій сфері доведене до абсурду. По суті, ми повинні ідентифікувати та верифікувати усіх осіб, які приходять, наприклад, на наш податковий семінар. Ми тепер повинні збирати купу документів по кожному клієнту і всі ці документи повинні бути підтверджені мокрими печатками наших клієнтів. Можливо, десь і відбувається проєкт «Держава у смартфоні», але тільки не в аудиті. В нас витрати на папір та картриджі виросли в рази. Ми що, в кінці-кінців, фінансова розвідка чи фінансова поліція? Чому ми повинні робити роботу контролюючих органів, за яку платить підприємство-споживач аудиторських послуг?
Виходячи з цього і запобігаючи запитанню про ціни на наші послуги, аудит просто не може бути дешевою процедурою.
Яка користь від аудиторської перевірки підприємству/організації?
Ми можемо, наприклад, про симптоми якоїсь своєї хвороби прочитати в Інтернеті, послухати поради і навіть спробувати полікуватися. Але якщо нічого не допоможе, – підемо все ж таки до лікаря. Так само і з “фінансовими хворобами”.
Утворюючи своє підприємство власник очікує щось з цього мати, і мати більше, ніж він би поклав грошей на депозит. Аудитор може допомогти йому зрозуміти, чим він володіє на даний час, запевнити у тому, чи добре ведеться облік, чи дійсно звітність його підприємства такою є насправді та виявити якусь “хворобу”.
А якщо ви хочете купити якийсь бізнес – доцільно ж наперед передбачити усі проблеми, які виникнуть з набуттям права власності? А перед якоюсь значною угодою хіба не доцільно порахувати податкові та інші ризики, що можуть виникнути?
Кожен спеціалізується на тому, що вміє добре робити. Не потрібно вигадувати колесо. Якщо вам потрібен хліб, ви купуєте його у пекарні, одяг – у того, хто шиє, картоплю – у того, хто її вирощує.
До нас запрошую тих, хто потребує консультацій з обліку, оподаткування та з юридичних питань. До речі, наші юристи спеціалізуються на податковому обліку та на спорах із податковою.
Є компанії/організації, для кого аудит є обов’язковим?
Так, є підприємства, які повинні проводити обов’язковий аудит фінансової звітності та оприлюднювати її на своїй веб-сторінці разом з аудиторським висновком.
Які додаткові послуги надає Ваша компанія?
Ми також ведемо бухгалтерський облік для різних суб’єктів господарювання. Враховуючи те, що у складі нашої фірми є і аудитори, і податкові консультанти, і юристи, ведення обліку для суб’єкта господарювання шляхом передання його на аутсорсинг є цілком логічним і мудрим, бо яким би не був персональний бухгалтер на фірмі – усього знати він не буде і, відповідно, ризик помилки буде зростати. Свою бухгалтерію потрібно постійно обслуговувати (оновлювати ПЗ, робити архівування, налаштовувати програму).
Бухгалтеру потрібно забезпечити, крім зарплати та нарахувань на неї, – робоче місце, журнали, доступ до консультантів, семінари-тренінги, відпуску, декретні, лікарняні, машину для поїздки в податкову та інші органи, вазони з квітами на підвіконнях, бутильовану воду та мікрохвильову піч, шафи для течок та безліч сегрегаторів і канцтоварів, комп’ютер, принтер, вислуховування як тяжко вона працює і що баланс не йде та ще багато чого… А з переданням ведення обліку на аутсорсинг нічого цього не потрібно (бо це вже все є в нас, включаючи горщики з квітами, і вислуховування тяжкої бухгалтерської долі – то вже не ваша проблема!). У результаті ви отримуєте реальну економію, плюс гарантію якості та відповідальності і можете спокійно займатися своїм бізнесом.
Цікавим напрямком нашої діяльності є тренінги та семінари. Ми вчимо Міжнародних стандартів фінансової звітності, фінансового менеджменту, внутрішнього аудиту, стратегічного менеджменту та бізнес-компетентності. Після навчання можна здати відповідний іспит і отримати престижний міжнародний диплом (англійський або австрійський) з відповідної програми.
Для бухгалтерів Києва та Львова ми проводимо щомісяця клуби бухгалтерів (у даний час це відбувається в онлайн-форматі), де розповідаємо про бухгалтерсько-податкові та юридичні новини.
Ваша порада українським підприємцям?
Поступайте з усіма так, як би ви хотіли, щоби поступали з вами!

 

Дякую,

Юрій Булик