Експертна думка:старі чи нові?

Галузь:

З міської ради Львова повідомили про плани закупівлі транспортних засобів для перевезення містян. Серед них – план закупівлі 50 трамваїв – вживаних в Німеччині.

Попри приємності і позитив, що у Львові буде більше електротранспорту, виникає питання щодо доцільності закупівлі такої кількості саме вживаних трамваїв.

Спробуємо провести короткий аналіз такого рішення.

Позитив:

  1. Вживані трамваї працювали в набагато кращих умовах експлуатації, ніж у Львові, і їх стан досить добрий. Крім того, вони, мабуть, пройдуть певну передпродажну підготовку.
  2. Вживані трамваї коштують дешевше, ніж нові.

Негатив:

  1. Попри добрі умови експлуатації, вживані трамваї відпрацювали свій ресурс (інакше їх не продавали б). Як правило, це десь років 30-40 експлуатації. Ті, хто у 80-х роках минулого століття бував в Німеччині (таки були такі щасливчики) чи інших країнах Західної Європи, можуть собі уявити технологічний рівень цих машин. А іншим згадати фізику, чи механіку, чи просто свій досвід користування транспортними засобами – фізичний знос, старіння металу, пластику, електричного і електронного обладнання. А старіння ізоляції – це, крім іншого, ще й пожежі. В засобах масової інформації та інтернеті можна знайти повідомлення про те, що горіли трамваї у Львові, Києві, Запоріжжі, Дніпрі, Одесі, Вінниці.
  2. За інформацією «Львівелектротрансу», за 2007-2013 роках місто купило 25 вживаних трамваїв. При цьому загальний парк трамваїв у Львові з 2006 року скоротився на 107 машин з 172 наявних тоді. Сьогодні місто має 75 трамваїв, на лінії виходять 65. З них лише 9 нових – «Електрони» львівського виробництва.
  3. Обслуговування і ремонт. До старих трамваїв комплектуючих і запасних частин купити ніде. Виготовлення на замовлення коштуватиме дорого, крім того часто непрофільні компанії не мають змогу дотримуватися необхідної якості виробів. В результаті частина куплених трамваїв просто буде розкомплектована для отримання необхідних для ремонту інших машин деталей.
  4. Відсутність гарантійного і пост-гарантійного сервісного обслуговування.
  5. Для поточного обслуговування необхідно обладнувати технологічну базу та підготовку персоналу. Це додаткові витрати, які постійно зростатимуть через старіння трамваїв і збільшення кількості поломок.
  6. Комплектування транспортної мережі сучасного міста застарілою морально і фізично технікою – шлях до консервування технологічної та урбаністичної відсталості.
  7. Досвід використання нових трамваїв «Електрон» на маршруті №8 показав їх абсолютну перевагу і позитивні емоції користувачів-пасажирів.

І найголовніше. Місто Львів має виробника електротранспорту. Компанія «Електронтранс» з 2011 року виробляє сучасний міський електротранспорт:  трамваї, тролейбуси, електробуси та автобуси, агрегатиі запасні частини до електротранспорту. Це підприємство – одна з візитних карток Львова – офіційні українські та іноземні делегації, потенційні інвестори – всі вони регулярні відвідувачі заводу. Фото львівського трамваю – на всіх рекламних і промоційних матеріалах Львова та області, а часто й України.

Закупівля пасажирського транспорту у власного виробника – це не тільки зручність для пасажирів (забезпечення чого, безумовно, є завданням місцевої влади), але й серйозний економічний ефект. Гроші за куплені трамваї працюватимуть на економіку міста – це податки: кілька мільйонів гривень (а то й десятків мільйонів) у міський бюджет.

Це збереження робочих місць і створення нових. Це підготовка технічних працівників – інженерів та робітників. Як відомо, корпорація «Електрон» має програму професійно-технічного навчання для потенційних працівників підприємств корпорації.

Підприємство «Електронтранс» за європейськими зразками здійснює сервісне обслуговування трамваїв власного виробництва, що підвищує якість таких робіт та забезпечує гарантійний період експлуатації. Зараз «Електронтранс» за власний кошт обладнав міське трамвайне депо для технічного обслуговування своїх трамваїв.

Щодо вартості. Новий трамвай «Електрон» дорожчий за старий німецький. Але дешевший за новий німецький. Крім того, щоби місто отримало швидкий результат у запуску «новопоставлених» трамваїв – вживаних чи справді нових, можна в «Електронтрансу» закупити частину – наприклад, 10 одиниць. Але маючи постійного клієнта – Львівську міську раду – підприємство зможе розвивати й розширювати виробництво, що у свою чергу дасть позитивний ефект (див. вище). Крім того, треба взяти до уваги, що львівський «Електронтранс» насправді єдине підприємство в Україні, яке здійснює повномасштабне виробництво трамваїв – інші виробники насправді – це менше чи більше складання на базі готових трамвайних візків.

Крім того, місту варто підтримати свого унікального виробника і звернутися до уряду щодо затвердження нової «Державної цільової програми розвитку міського електротранспорту», оскільки термін дії попередньої програми завершився 2017 року.

Як локальні джерела фінансування варто використати досвід, який має місто у співпраці з Європейським банком реконструкції та розвитку й іншими міжнародними фінансовими інституціями для отримання недорогих кредитних коштів для цільового фінансування програм оновлення парку трамваїв – якісного, швидкісного, екологічного міського транспорту, який завжди був візитівкою нашого чудового міста.

 

Володимир Коруд,

Віце-президент Львівської торгово-промислової палати