Що таке корпоративна соціальна відповідальність і навіщо вона

Галузь:

Марина Саприкіна, директорка Центру “Розвиток корпоративної соціальної відповідальності”, в ефірі Радіо Культура розповіла, що таке корпоративна соціальна відповідальність (КСВ) та для чого вона бізнесу.

З чого складається КСВ?

В концепцію корпоративної соціальної відповідальності входить 7 головних аспектів: корпоративне управління, права людини, трудові відносини, довкілля, чесні операційні практики, відносини зі споживачами, розвиток громад.

Корпоративне управління – це те, як управляється компанія. Тут мова про політику компанії, її цінності, етику. Колись в одній великій фармацевтичній компанії ми запитували: скажіть, як ви поводитеся у тій чи іншій ситуації, коли є певна етична дилема. І вони відповідали, що в них є етичний кодекс, яким вони керуються в усіх своїх діях.

Права людини – в українському бізнесі часто можна почути: “Ми не порушуємо права людини”. Тут мова про фундаментальні робочі права: відпустка, нормований робочий день, доплати за перепрацювання, наявність профспілки.

Трудові відносини – це розвиток співробітників, це те, наскільки компанія інвестує в охорону здоров’я та безпеку співробітників.

Довкілля ­– це те, як компанія та її продукти впливають на довкілля.

Чесні операційні практики – це те, як компанія веде себе на ринку, чи входить вона у змови, як Антимонопольний комітет розглядає її справи.

Відносини зі споживачами – це те, наскільки компанія турбується про наше здоров’я як споживачів, про те, наскільки вона веде правильний маркетинг

Розвиток і підтримка громад особливо стосуються великих компаній, які працюють в регіонах, коли розвиток регіону напряму залежить від цієї компанії.

Якщо говорити вужче, то ці 7 аспектів можна скоротити до трьох принципів корпоративної соціальної відповідальності: це люди, це планета і це економічний добробут, як самої компанії, так і людей, які живуть навколо (People, Planet, Prosperity).

Як вибудувати стратегію корпоративної соціальної відповідальності?

Є політика, або стратегія КСВ, яка пов’язана з бізнес-стратегією. Тут компанія має для себе прийняти рішення, які з цих семи питань є для неї найбільш суттєвими. Наприклад, якщо це виробнича компанія, то для них здоров’я і безпека співробітників завжди будуть на першому місці, і КРІ їхніх топ-менеджерів – це 0 травматизму. На основі цього компанія розписує свою стратегію, які 3-5 основних напрямів вона обирає, які там мають бути активності і якого КРІ вона має досягти.

Для чого КСВ компаніям і хто за неї відповідає?

Сьогодні корпоративна соціальна відповідальність – це не щось додаткове, це те, що вже вписано у стратегію розвитку бізнесу. Усі ми говоримо про людей, які для нас важливі, говоримо про споживачів, які для нас важливі, говоримо про залучення грошей.

Сьогодні інвестори вимагають ті ж екологічні стратегії, або політику діалогу зі стейкхолдерами, або ж навіть проводять сертифікацію за гендерною рівністю. Інвестиції в соціальну відповідальність – це інвестиції в зменшення ризиків.

У великих компаніях корпоративною соціальною відповідальністю займаються спеціальні КСВ-менеджери, які мають окремі компетенції. У деяких компаніях є навіть цілі підрозділи, які займаються корпоративною соціальною відповідальністю.

У деяких компаніях цей обов’язок покладають на PR-відділи, HR-відділи.

Яким законодавством щодо КСВ має керуватися український бізнес?

Європейська комісія декілька років тому схвалила директиву з розкриття нефінансових показників, тобто показників корпоративної соціальної відповідальності, у щорічних звітах компаній. Після цього уряди країн-членів ЄС мають обов’язково прийняти це у національному законодавстві. В Україні діє Асоціація з ЄС, у рамках якої ми гармонізуємо документи. Таким чином ця директива вже дійшла до нас.

Сьогодні вже не існує якихось кордонів, світ стає глобальним. Круті міжнародні компанії мають свої практики, і великі українські компанії також розвивають свої практики, які можуть стояти на одному рівні з міжнародними.

Хто має найбільший вплив на вибір клієнта?

Колись в одній великій американській компанії провели дослідження, хто найбільше впливає на вибір клієнта. І вони були вражені, тому що це була людина, яка відповідає на телефонні дзвінки. Саме вона визначала, чи під’їде потім клієнт або клієнтка подивитись цей автомобіль, чи ні.

Який стан КСВ в Україні сьогодні?

У нас сьогодні є статистика, і є дослідження за 2018 рік. 80% компаній в Україні впроваджують корпоративну соціальну відповідальність, 25% мають бюджет на це. Це вже дуже великий крок.

Звичайно, у першу чергу це компанії, які стикаються з міжнародними інвесторами, які знаходяться на міжнародних біржах, ІТ-компанії, компанії, штаб-квартири яких розташовані у інших країнах. Великі українські компанії наслідують їх і розвивають вже свої практики.

Чи дійсно профспілки можуть бути корисними для КСВ?

У мене є дуже позитивний кейс про профспілки – це “Прикарпаттяобленерго”, де профспілки працюють з дуже енергійною керівницею. Вони проводять дні здоров’я, челенджі здоров’я, щоб покращувати здоров’я своїх співробітників.

Як визначити “токсичну компанію”?

Перший показник – це рівень плинності в компанії. Це те, що керівник точно може перевірити і подумати, що можна змінити.

Також це про те, як наймають співробітників та як їх звільняють. Можливо, потрібні якісь вихідні інтерв’ю про те, чому співробітники звільняються.

Також важливо те, наскільки люди в компанії розуміють те, як приймаються рішення. У Vodafone у Польщі є практика щомісячних зустрічей з керівництвом, які називаються “зустрічі без цукру”. Будь-який співробітник може задати будь-яке питання, і керівниця ретельно готується до таких зустрічей, тому що це важливо. Такі зустрічі – це показник “правильної” компанії, яка хоче, щоб її співробітники у неї залишались.

Чому важливо підтримувати гендерний баланс та боротися з домашнім насильством?

Багато компаній зараз говорять про щастя, добробут співробітників, well-being. Сьогодні доведено що людина, яка пережила наслідки домашнього насильства, втрачає в продуктивності, входить у депресію, погано працює, і цьому є пояснення. Підтримка людини у такій ситуації дуже важлива.

Що ви порадите компаніям, які хочуть розвивати корпоративну соціальну відповідальність?

– Раджу подивитися онлайн-курс про корпоративну соціальну відповідальність на сайті mpactorium.org.

– Усім компаніям необхідно подивитися на своїх конкурентів і подумати про той вплив, який має ваша компанія на довкілля, суспільство і своїх співробітників. З цього треба почати, тому що тільки так компанія зможе виявити суттєві питання.

– Ми не можемо змінити компанію, якщо керівник сам не зміниться. Тут я раджу вивчити усю статистику, яка сьогодні є: про те, скільки пластику сьогодні в океані, про вплив на агросектор. Важливо зменшити свій вплив на довкілля, більш відповідально ставитися до споживання тощо. Тому потрібно почати з себе.