Експерт SES розробив рекомендації для реформування галузі ЖКГ у Львові

Галузь:

У квітні 2015 року уже вдруге на запрошення Інституту міста  із двотижневим візитом Львів відвідав німецький експерт Вольфганг Круґ. Візит став можливим завдяки проекту SES (Senior Expert Service), який функціонує при Львівській ТПП.

Вольфганг Круг  

Вольфганг Круґ (Wolfgang Krug) експерт із управління житлом Німецького агентства розвитку – Товариства старших експертів (Senior Expert Service –  SES), що об’єднує німецьких професіоналів із багаторічним досвідом, які прагнуть поділитися власними знаннями на волонтерських засадах. Вольфганг Круґ впродовж тривалого часу працював на посаді директора управлінської компанії, у підпорядкуванні якої знаходилося приблизно 55 000 міських квартир. Перед практичною роботою у сфері управління житлом, пан Круг працював у банківській сфері на різних посадах. 

 

Метою роботи німецького експерта стало проведення зустрічей із представниками керівництва міста та міських структур, які працюють у сфері житлового господарства, задля напрацювання практичних рекомендацій із підвищення рівня клієнтоорієнтованості комунальних підприємств міста на основі обговорення та порівняння досвіду і підходів до управління житловим фондом у Львові та Берліні.

У рамках візиту відбулися семінари для голів ОСББ та директорів ЛКП, а також зустріч із активними мешканцями, які хочуть створити ОСББ та ознайомитися із іноземним досвідом у сфері урбаністики, а також низка зустрічей із директорами банків для обговорення механізмів пільгового кредитування модернізації житлового фонду.

Про перейнятий досвід та враження від візиту німецького експерта розповідає

Олександр КобзаревОлександр Кобзарев, директор Інституту міста ЛМР:

 Житлово-комунальне господарство – точка болю для всіх  пострадянських міст, найбільша кількість скарг є саме у цій  галузі, і те, що можна покращувати у цьому напрямку є  важливим для міста.

Залучення іноземних спеціалістів корисне з декількох причин. Насамперед – це кваліфікація. В Україні ми намагаємося багато речей вивчати уже в процесі виконання, у нас почасти немає спеціалізованих навчальних закладів, які дають певні необхідні  знання. У Німеччині ж, наприклад, управлінням житлом – це окрема спеціальність, яку здобувають в університетах упродовж трьох років. Східна Німеччина свого часу пройшла певні кроки, які нам ще потрібно пройти, подолала виклики, з якими ми стикаємося сьогодні. Це така своєрідна «машина часу». Звісно, є певні особливості, ментальні, фінансові, часові, але принцип тих перешкод, які існували у них, дуже подібний до нашого, аж до дрібниць.

Наскільки дієвими є поради експерта, так би мовити «втиснені» у двотижневий візит?

Ще під час першого візиту Вольфганга я був вражений абсолютним рівнем його підготовки, тобто детальним вивченням відповідного законодавства України, навіть нової коаліційної угоди, ознайомленням із різними коментарями та оцінками експертів. Його надзвичайний досвід керування угрупуванням, в яке входило 55 тисяч квартир, та робота у місті, що поєднувало Східну і Західну Німеччину – мали величезний вплив на результат перебування тут. А персональний підхід до роботи як поетапного, поступового шляху змін та простих послідовних кроків особливо нам імпонував.

Чи другий візит експерта мав на меті удосконалення роботи, започаткованої під час першого перебування?

Безперечно, але також пан Вольфганг заглиблювався і в нові сфери, наприклад, як підготувати інформаційно мешканців до переходу, який запроваджує новий закон про особливості співвласності багатоквартирних будинків. Ще під час першого візиту у грудні 2014 року одним із зауважень було те, що у нас не розділені функції управителя і виконавця послуг. Тобто ЛКП одночасно і виконує послуги, і є офіційно структурою, яка мала б управляти ними. За словами німецького експерта, має бути хтось, хто представляє інтереси мешканців. І це функція управителя.

Чи є реальною організація структури, яка готувала б таких управлінців?

Це – необхідність. Сьогодні ми маємо першу ланку управлінців – «самонавчанців», «самовихованців». Це люди, які стали керівниками ОСББ та шляхом помилок і успіхів, вивчали, що треба робити, а що ні, і сьогодні навіть успішно керують житловим фондом з 20-ти будинків. У нас є організації, які готують цих управлінців, зокрема Центр дослідження місцевого самоврядування з Володимиром Бригілевичем.  Думаю, попит на такі послуги буде тільки збільшуватися. Ми ж готові надати інформацію про тих, хто вже має практичний досвід, та інформацію про те, де можна навчитися цьому. Ми готові співпрацювати з організаціями, які готові організовувати подібні навчання, адже зацікавлені у збільшенні кількості таких фахівців.

Які головні рекомендації надав вам експерт?

Насамперед щодо енергозбереження. Він запропонував, на мій погляд, реалістичні технічні засоби, які дозволяють встановлювати індивідуальні лічильники та регулятори тепла в багатоквартирних будинках, завдяки яким можна зекономити 25% видатків на опалення, що актуально з огляду зростання вартості опалювання, адже щойно матимете індивідуальні підрахунки споживання – отримаєте механізм регулювання витрат.

Наступне – це максимальне залучення малого і середнього бізнесу до обслуговування житлового фонду. На цьому ринку має бути створена конкуренція і найкраще, щоб це була конкуренція серед МСП, тобто компаній, які надають послуги з прибирання, миття вікон і т.д. Таке середовище стимулюватиме зростання якості при можливому навіть зменшенні витрат. Сьогодні важко сказати, чи це можливо зробити, але пан Вольфганг доволі оптимістично оцінює перспективи спеціалізації окремих компаній.

Як  залучати такі  компанії до конкурентного середовища?

Фактично уже згаданий новий закон дасть можливість мешканцям самим обирати надавача певних послуг. Цей закон дає альтернативу, на противагу попередній монополії ЖЕКу, яка  ніяк не стимулює ЛКП до покращення полуг. Ми хочемо, щоб люди користувалися альтернативою, а ЖЕКи розуміли, що альтернатива є, і максимально оптимізували свою роботу.

Що ховається під поняттям «мотивувати» людей до відповідальності за свої будинки, про яке говорить експерт?

Мовиться про те, що ми робимо сьогодні – про  створення ОСББ. Мотивування через інформування, пояснення, навчання того, як можна покращити якість свого життя в будинку. Сьогодні ОСББ має стійку тенденцію до надання якісніших послуг мешканцям, що зумовлює більшу їх задоволеність. Дослідження, що проводилися у Львові, показали різницю у задоволеності в 15 відсотків, а ті, що проводилися в країні, показали ще більший розрив. Це означає просту істину, яку ми і так всі знаємо, але чомусь забуваємо, коли вона має відношення до житлово-комунального госопдарства, – найкраще про своє майно дбає власник.

 

Координатор проекту SES у Західній Україні – Святослав Чухрай

тел.: +38 032 295 01 24

е-mail: inv@cci.lviv.ua