Олег НИКУЛИШИН: «Основне у бізнесі – побудувати довіру. А починати потрібно із себе, особливо керівникам»

Галузь:

Про клієнта як ключовий орієнтир роботи у бізнесі, про виклики, які сьогодні ставить сьогодення, а ще про плани розвитку фармацевтичної компанії розмовляємо з Олегом НИКУЛИШИНИМ, генеральним директором, ТОВ “Маркет Універсал”, співвласником мережі аптек “D.S.”

 

Пане Олеже, Вашій Компанії – 30 років. Ювілей. Яким був цей шлях і чи, якби довелось, взялися за цю справу знову – чи повторили б пройдене?

Усе почалося з великої мрії. Наша компанія фактично пройшла еволюційний (а часом навіть революційний) шлях розвитку в унісон із Україною. Були злети й падіння, перемоги і невдачі, а відтак – етапи переосмислення. Країна також змінювалася, долаючи радянську систему координат, усвідомлюючи себе. Щось схоже відбувалося і з компанією, зокрема з її культурою, обличчям, стратегічними завданнями. На підприємствах із колективами до 50 осіб діє сімейний тип управління. Керівник виконує кількасот функцій одночасно, беручи на себе всю повноту відповідальності. Утім, із кожним етапом відбувається масштабна трансформація, частково зумовлена і політикоекономічною ситуацією в державі.

Відтак змінюються люди і функції, послуги, які ви надаєте клієнтам, вимоги до необхідних компетенцій, механізми адаптації до криз та впровадження нових технологій.

Процес розвитку постійний і відбувається у розміреному ритмі навіть тоді, коли нам хочеться його прискорювати. Відомо ж бо: найбільше факторів стримування у періоди глобальних трансформацій.

Змінився і я як керівник: одна модель – твої 25 років, і зовсім інша – твої 55 (сміється). Мова не лише про зовнішність, але й про спосіб мислення й ухвалення рішень. Яскравих подій, як і помилок, було багато, однак у питанні побудови бізнесу я солідарний із британським прем’єрміністром Вінстоном Черчиллем: «Успіх – це здатність крокувати від однієї невдачі до іншої, не втрачаючи ентузіазму». Сьогодні бачимо результат: 1 500 000 постійних клієнтів, 1 650 працівників, 60 000 клієнтів в аптеках “D.S.” щодня, близько чотирьохсот аптек, 20 франчайзингових партнерів, 15 юридичних фірм.

Наша мережа входить у ТОП-10 аптечних компаній України, а її осередки успішно функціонують у різних регіонах України. Створена збалансована система співпраці між людьми, які в нас працюють, та клієнтів, яким надаємо високий рівень послуг. Наслідком синергії є ефективність, фінансові результати, які дають можливість не лише розвиватися, але й займатися меценатською діяльністю.

 

Що вважаєте найбільшим успіхом Компанії?

Бізнес створюють люди для людей. Важливо сформувати так звані «ненамацальні зв’язки» – емоційний рівень стосунків, від якого залежить довіра як фундамент будь-якого успішного підприємства. Вважаю, що нам вдалося досягти цього всередині Компанії, а також здобути довіру численних клієнтів у різних куточках України.

Кажуть, що у бізнесу є тільки дві проблеми: коли немає клієнтів та всі інші. Здобути довіру людей вдається лише конкретними діями. У їхньому щоденному виборі однаково важливі раціональний та емоційний фактори. Коли клієнту комфортно, його розуміють, йому допомагають, надають якісну фармопіку, проявляють турботу, він
почувається в безпеці. Цей аспект є ключовим у формуванні довіри до окремого фармацевта й мережі загалом.

 

Ключові напрямки роботи Компанії, і що у пріоритеті сьогодні?

Головний напрямок – реалізація лікарських засобів. Удосконалюємо наші онлайн-сервіси (резервування, мобільний застосунок, сайт), покращуємо логістику, складські процеси, працюємо з персоналом, впроваджуємо нові інструменти (чат-боти, навчальні платформи). Усі рішення спрямовані на доступність, зручність та вигоду  для клієнтів.

 

Бізнес і соціальна відповідальність: які ініціативи підтримуєте?

Допомагаємо сиротам, хворим дітям, ПЛАСТу, УКУ. Намагаємося підтримувати армію і молодь. Це пріоритетні напрямки, адже мова про те, хто будуватиме нашу країну в майбутньому. Важливо, щоб освічені люди залишалися на батьківщині. Щоб у нас росли здорові розумні діти. Також переконаний, що доля країни залежить від того, наскільки міцною і мотивованою буде наша армія і наскільки її поважатимуть.

 

Чи є щось, про що шкодуєте?

За втраченим часом, хоча його завжди бракує. Парадокс: що більше робиш, то менше встигаєш. Утім, якщо розумієш, що нічого не повернути, то чи не краще дивитися вперед?

Важливо фокусуватися не на тому, про що шкодуєш, а що ще можна реалізувати.

 

 

Що вважаєте ключовим ресурсом успішного розвитку?

Ключовий ресурс – це люди з певною культурою, стосунками. Це головне завдання топ-менеджерів, власників. Фахівці, які можуть сформувати колектив: створити атмосферу, візію, побудувати стосунки, процеси. Якщо з вами працюють дисципліновані люди, які мають дисципліновані думки та ухвалюють дисципліновані рішення, то і результат буде відповідний.

Гроші приходять, якщо створені певні правила, атмосфера, регламенти… Основне – це побудувати довіру. А починати потрібно із себе, особливо керівникам. Якщо хочеш від людей того, чого сам не робиш, це ніколи не подіє. Ніхто тобі нічим не зобов’язаний. Стосунки, довіра, люди – ненамацальні речі. Хтось кладе бруківку, а хтось викладає мозаїку, як говорив австрійський філософ і психолог Віктор Франкл. Уміння зробити прекрасну мозаїку з різних елементів – велика праця.

Вписати кожен камінець – своєрідна метафора делегування.

 

Зазирнемо у майбутнє або якою є візія майбутнього Компанії?

Компанія має рости, розвиватися всередині. Будуть проєкти. Час диктує багато змінних. Є стратегія росту. Як рости? Через які інструменти? Однозначно будуть нові моделі бізнесу. Це потребуватиме нових компетенцій, цінностей. Змінюватиметься споживацький попит.

Буде багато речей, які впливатимуть на розвиток, і не завжди позитивно. Знадобляться нові навички, продукти, сервіси. Люди також змінюються. Треба бути гнучким, мобільним. Можливо, доведеться вносити корективи в організаційну структуру. Викликів багато. Світ постійно трансформується. А як ви думаєте, що станеться? Можна
уявити себе футуристом і припустити, що ми полетимо на Марс.

Зміни, які відбуваються за останні 10 років, раніше потребували століття. Кожен рік, два, три дуже змінює нас.

Попри те, маємо навчитися жити із сусідом-агресором, здобути нові навички, як-от домедичної допомоги, саперної справи тощо. Тримати руку на пульсі. Усе буде впливати – і зовнішні геополітичні фактори, і інновації ринків, і зміни в законодавстві. Не думаю, що буде легко. Утім, напевно, буде цікаво. Нудьгувати не доведеться.

 

Побажання українським підприємцям та українцям загалом?

Маємо не боятися ухвалювати рішення, ризикувати. Ми дуже великі індивідуалісти. Нам не вистачає розуміння покори. Ми бунтівники, не вміємо домовлятися. Не вміємо знаходити спільні точки дотику. Не приймаємо компромісів, робимо, як самі вважаємо за потрібне. Нині в українському суспільстві гостро стоїть питання єдності, інтеграції, спільної роботи, а отже, і довіри. У нас травмована нація, країна суспільної недовіри. Якщо складна ситуація, люди охочіше об’єднуються у територіальні оборони, ГО тощо.

Але хаотично, хвилеподібно. Має відбутися зміна парадигм, культур, поколінь. Це дуже важливо, коли є вміння поступитися з розумінням мети. Часто ми не терпимі, не можемо пробачити і до кінця не розуміємо мети. На першому місці стоять власні амбіції. Питання побудови стосунків дуже складне. Це та трансформація, яку я однозначно бажаю пройти всім нам.

 

Дякую,
Юрій Булик