Оксана ГРЕЧАНИК: «Українське суспільство краще починає розуміти можливості та переваги дуальної освіти»

Галузь:

Про дуальну профтехосвіту, виклики, які сьогодні стоять перед навчальними закладами з підготовки фахівців, можливості, які дає обмін досвідом з європейськими колегами, поговоримо з Оксаною ГРЕЧАНИК, директоркою Добротвірського професійного ліцею, навчальним закладом – учасником німецько-українського проєкту «Партнерство у сфері професійно-технічної освіти в Україні».

 

Пані Оксано, цифрові інновації для профтехосвіти: що вдалося вже зробити в ліцеї та у рамках проєкту, в якому задіяний навчальний заклад, зокрема?

Для Добротвірського професійного ліцею важливим було і залишається вдосконалення вмінь та навичок наших викладачів. Ми повинні йти в ногу з часом, уміти навчати фаху через використання усіх сучасних діджитальних інструментів. Я рада, що маємо змогу перейняти досвід професіоналів.

У рамках німецько-української ініціативи, викладачі спеціальних дисциплін, а також майстри виробничого навчання з відібраних проєктом професій отримали якісну підготовку і консультації на тематику професійно-технічного навчання, вдосконалили свою фахову майстерність, що значно підвищило мотивацію до професійного зростання та вплинуло на навчальний процес.

 

Це вкрай важливо: завдяки проєкту збагатилось вміння педагогічного персоналу вибудовувати свої пропозиції щодо професійної підготовки кваліфікованих робітників, йти в ногу з часом якщо хочете.

 

 

 

Яких іще результатів вдалося досягти, крім самого процесу навчання?

Усі результати безпосередньо чи опосередковано пов’язані з навчанням. Так, наприклад, ми як навчальний заклад в цілому, вдосконалили досвід співпраці з підприємствами-партнерами ліцею та напрацювали нові підходи у підготовці кваліфікованого робітника до виробничих умов.

 

Також було запроваджено зміни до навчальних програм, щоб максимально задовольнити потреби як здобувача освіти в кваліфікованій підготовці, так і роботодавця – в молодому перспективному, навченому та вмотивованому працівникові.

 

І як наслідок усього цього, наші випускники мають відповідну кваліфікацію і знаходять зайнятість за фахом з належною оплатою праці, а місцеві підприємства знаходять кваліфікованих працівників.

 

 

Які очікування на майбутнє?

Ми сподіваємося, що подальша участь у проєкті дасть нам змогу ще більше розширити коло підприємств-партнерів для співпраці. Також очікуємо розуміння формування необхідних компетенцій у теперішніх та майбутніх здобувачів освіти педагогічними працівниками.

 

Ну і сподіваємося вдосконалити свої методичні підходи та матеріально-технічну базу з підготовки кваліфікованих робітників.

 

 

Учень Добротвірського професійного ліцею

Проєкт спрямований на розвиток дуальної освіти в Україні…

Усі учасники проєкту через обмін досвідом одне з одним та з німецькими тренерами починають глибше розуміти переваги дуальної системи освіти та свою роль у ній.

 

Зокрема, підприємства починають брати більш активну участь в різноманітних профорієнтаційних та інших заходах, які проводить ліцей і таким чином стимулюють своїх потенційних майбутніх працівників до простішої адаптації у виробничих умовах.

Також нам вдалося в рамках такої співпраці залучати представників підприємств до обговорення їхніх побажань щодо змін у навчальному процесі чи окремих його етапах. Це – важливо.

 

Таким чином, роботодавці отримують працівника, який уже навчений тому, що вони від нього очікують і не витрачається час на «перенавчання». Крім того, постійна тісна співпраця з роботодавцем сприяє простішій адаптації здобувачів освіти до виробничих умов, і як наслідок – зросла кількість тих, хто залишається працювати після завершення навчального закладу на підприємствах, де вони проходили навчання та практику.

 

 

Чого, на Ваш погляд, бракує для належного впровадження дуальної освіти в Україні?

Переконана, що передусім потрібно змінювати мислення як роботодавців, так і батьків та їх дітей, тобто наших здобувачів освіти. Вони мають усвідомити, що якісна освіта сьогодні – це запорука їхнього достатку в майбутньому. Для цього варто вести постійний діалог між роботодавцями, навчальними закладами, місцевою та державною владою, щодо їх потреб та можливостей. Пропонувати конкретні кроки для поглиблення співпраці.

 

Сучасні підприємства є переважно невеликими, а їхні потреби – різноманітними. То ж, щоб підготувати кваліфікованого робітника відповідно до цих запитів, навчальному закладу потрібна гнучкість у прийнятті рішень та щодо можливостей внесення змін у процес підготовки. Ну і не останнє місце займає поліпшення матеріально-технічної бази навчальних закладів. Здійснювати підготовку сучасного працівника потрібно на сучасному обладнанні.

 

Дякую,

Тарас Дзюбанський

 

Німецько-український проєкт «Партнерство у сфері професійно-технічної освіти в Україні» реалізується  Освітнім центром баварської економіки (bbw) gGmbH за фінансової підтримки Федерального міністерства економічної співпраці та розвитку. З українського боку у ньому задіяно 6 професійно-технічних навчальних закладів у Волинській, Івано-Франківській та Львівській областях.